Et sammentræf af uheldige omstændigheder betyder, at Chris Terkelsen ikke kan deltage i stafetten ved sommerens VM i orientering i Århus.

Det danske stafethold bliver svækket i den afsluttende stafet ved VM i orientering, der til sommer afvikles på hjemmebane i Århus. Holdet må nemlig undvære sit stærkeste kort, Chris Terkelsen.

Beslutningen om, at Chris ikke kan stille op, er truffet af den danske landsholdsledelse efter grundige overvejelser og sonderinger.

Baggrunden for beslutningen er, at Chris i 1998 tegnede kortet over skovene omkring Himmelbjerget, hvor stafetkonkurrencen skal afgøres. Overvejelserne har været, om Chris dermed har fået et kendskab til terrænet, der ville give ham en ureglementeret fordel over for konkurrenterne. Det internationale orienteringsforbunds (IOF) regler er åbne for fortolkning på dette område, hvorfor det i sidste ende vil være stævnets jury, der skulle beslutte om Chris skulle diskvalificeres, hvis han stillede op. Hverken den danske landsholdsledelse eller de danske arrangører ville kunne leve med en sådan usikkerhed, derfor har landsholdsledelsen gennem det seneste år forsøgt at få svar på, hvilket udfald en eventuel sag ville få.

”Vi kan ikke få nogen klare svar, men såvel stævnets internationale kontrollant som IOFs ledelse og de nordiske landsholdsledelser har indikeret, at vi ville stå over for en protestsag, som ville være svær at vinde, hvis vi udtog Chris. Svarene har været klare nok til, at vi ikke vil løbe risikoen, da vi selv uden Chris kan stille et stærkt hold” fortæller Helge Lang Pedersen, der er formand for orienteringsforbundets eliteudvalg, som landholdet hører under.

”Ved at træffe beslutningen nu sikrer vi dels, at Chris får de bedste muligheder for at forberede sig til de individuelle konkurrencer, hvor Chris på mellemdistancen har en sølvmedalje fra de seneste verdensmesterskaber i Japan at forsvare. Og samtidig kan vi give kandidaterne til stafetholdet god tid til at forberede sig på situationen” vurderer landstræner Jakob Ødum.

For at denne sag ikke skal gentage sig i fremtiden, vil Dansk Orienterings-Forbund (DOF) arbejde for en præcisering af de internationale regler, så der bliver entydige regler for, hvor længe et område skal være lukket for løbere, der vil deltage i VM-konkurrencer.


Baggrund og fakta :
Løbsområdet for VM-arrangementer vælges flere år før arrangementet skal afholdes. I dette tilfælde skete det i februar 2003 og terrænet blev i overensstemmelse med de internationale regler, spærret så snart VM værtskabet var besluttet. Herefter må ingen løber komme i disse terræner. På dette tidspunkt var Chris Terkelsen endnu ikke kommet sig over sit overtræningssyndrom og arrangørerne havde derfor ingen grund til at formode, at Chris’ tilstedeværelse i området i 1998 kunne blive et problem.

De internationale regler § 26.7 siger: ”The organizer shall bar from the competition any competitor who is so well acquainted with the terrain or the map, that the competitor would have a substantial advantage over other competitors."

DOFs landsholdsledelsens vurdering er, at man efter 8 års fravær fra et terræn ikke længere har en fordel. Dels svækkes erindringen og dels skifter bevoksning og stibillede karakter. Men da det under alle omstændigheder vil blive afgjort af en subjektiv vurdering, henvendte landsholdsledelsen sig til arrangørerne i januar 2005 for at få en tilbagemelding på, hvordan stævnet vurderede mulighederne for, at Chris kunne deltage i VM-stafet. Da stævnets jury først udpeges kort før stævnet, blev henvendelsen besvaret af stævnets internationale kontrollant (Senior Event Adviser, SEA) :

” As SEA I recommend DOF not to enter Chris Terkelsen for the Danish relay team at WOC 2006. In case Chris would be named for the team, I would request the Organiser to act according to Rule 26.7 in order to bar him from the event.

Should you want to challenge this statement, I advice you to address the matter to the IOF Council, through the Secretary General. ”

DOF henvendte sig herefter til IOF, der gav følgende svar:

”The IOF council is not in a position to make a formal decision. The organiser has made no determination in terms of article 26.7. The role of the IOF Council is to deal with appeals against infringements of the rules as stated in Article 30 of the Competition Rules for IOF Foot Orienteering Events.

The Senior Event Advisor has provided an indication to DOF and provided an indication of his intent, should the situation occur.

If DOF would want Councils opinion on the matter, then such could be expressed, but Council would find it difficult to have an opinion that differed from that of the SEA and the relevant committees.”

DOF landsholdsledelse har vurderet, at sagen alene ville blive et problem, hvis der blev nedlagt en formel protest mod Chris’ deltagelse og da de øvrige nordiske lande er toneangivende inden for IOF, valgte DOF at spørge disse lande, om de ville nedlægge protest mod Chris’ deltagelse. De indikerede alle, at de ikke ville udelukke denne mulighed.

På denne baggrund er beslutningen truffet.

Se også Chris Terkelsens egen hjemmeside: www.christerkelsen.dk

Udvalgte fakta om Chris Terkelsen:
VM-sølv 2005, mellemdistance
Vinder af sidste World Cup afdeling 2005, lang distance
EM-sølv 2004, stafet
Samlet World Cup vinder 1998
Verdensmester i stafetorientering 1997

Husk at indstille din egen startside i O-service

Der er snart repræsentantskabsmøde. Det har udløst flere forespørgsler, der viser at der er funktioner i O-service, som man let kommer til at overse.

Hvis ikke du kan finde repræsentantskabsmødet i kalenderen skal du logge på O-service og gå ind under ”Indstillinger”. Det sker enten via den lille firkantede knappen lige efter den røde dør oppe i højre hjørne af siden, eller fra fremhævet link på siden med ”Velkommen xxxx”, hvor xxx står for dit navn.

” Indstiller ved brug af O-service”
Øverst på denne side kan du se, hvilken klub du er logget på under. Er du medlem af flere "klubber" kan du ændre status her. Det kan være du også stiller op for et klubsamarbejde, eller du er passivt medlem et andet sted, og gerne vil kunne klubadresselisten her.

Lige herunder kan du også indstille dine rettigheder. Du kan være klub-, løbs- og eller kortadministrator eller ingenting. Det bestemmer I selv lokalt.

Herefter kommer der en indstillingsmulighed, der knytter sig til tilmeldingsproceduren i O-service. Den springer vi over denne gang, for hurtigt at komme til indstillinger for brug af kalenderen.

Kalender indstillinger
Det første du kan indstille er den periode du vil se. Den står typisk på 1 måned, som efter min smag er lidt for kort en periode. Jeg vælger 3 måneder frem. Du kan også vælge 6 måneder eller 12 måneder frem, men det betyder blot at systemet tager længere tid om at indlæse din kalender.

Vil du have en komprimeret kalender kan du i næste felt flue af for "Undlad dage uden aktiviteter". Så fylder kalenderen ikke så meget og kan let printes til klubbens tilmeldingsmappe eller opslagstavle, hvis det er det du ønsker.

Endelig kommer vi til det store skema, hvor du kan til- og fravælge aktivitetstyper og geografiske områder.

Skemaet giver mange muligheder. Måske lidt for mange, men det kan være nyttigt, hvis du f.eks. alene ønsker at se eller printe en kalender, der viser hvad der sker i dit område.

Personlig har jeg som udgangspunkt slået alle aktiviteter til. Det giver et dejligt overblik.

Når vi med tiden også får alle klubbernes træningsløb, møder osv. ind i kalenderen vil sorteringsmulighederne blive mere relevante.Når det sker vil det samtidig bliver vigtigt at du altid er klar over under hvilket klub du er logget på, idet denne indstilling vil være afgørende om du ikke på den rigtige kalender. Helt på samme måde som valget at klub i dag afgør om du kan se klubbens medlemsliste med alle adresser, mailadresser og telefonnumere.

Det vil altid ude til venstre, kunne tjekke under hvilken klub, du logget på. Det står med rødt lige under den lille ”tæller” der fortæller hvor mange der er i øjeblikket online på systemet..

(M) møde
Ja, det var repræsentantskabsmødet, der udløste dette lille opslag på opslagstavlen. Husk at slå (M) møde til inden du åbner kalenderen - så er det let for dig at blive tilmeldt repræsentantskabsmødet. Lige så let som det er at tilmelde dig til ethvert stævne eller løb.

Smart IK' ?

Lagde du i øvrigt mærke til at du øverst på siden, ” Indstiller ved brug af O-service”
lige efter dit navn har mulighed for at gemme din login under ”dine favoritter”. Det er en god ide, men kun på din egen PC'er.

http://www.o-service.dk

Kampagnematerialet til breddesatsningen er klar til brug.

Kampagnematerialet til breddesatsningen er klar brug. Materialet består af :

1-spaltet annonce i sort/hvid
1-spaltet annonce i farver
2-spaltet annonce i sort/hvid
flyers
plakater
folder
billeder til baggrunde og plakater

Materialet ligger som skabeloner i Word, Publisher og pdf-format og er lige til at benytte. Annoncer og flyers kan kombineres med tekster og farver. Materialet kan også kombineres på andre måder end de viste. Skrifttype og layout bør dog fastholdes for at gøre materialet så ens som muligt over hele landet.

Der er en række skabeloner under hver type. Med forskellige billeder og forskellige tekster.

Vil I let til det i klubben, og vil ikke til at rette i materialet, kan I få tilsendt en færdig pdf-udgave med jeres kluboplysninger. Det gør I ved at vælge én af de viste publikationer og sende oplysninger herom sammen med kluboplysninger og tekst til Jesper Lysgaard på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. .

Materialet er udformet til at kunne udskrives som pdf-dokumenter, og billeder er derfor trukket helt ud til kanten. Vil I udskrive på din egen printer, så træk billeder lidt ind på papiret.

Der er også en række billeder, der kan benyttes frem for de viste. I er også velkomne til at udskifte billeder, så I benytter nogen fra jeres egen klub.

I finder materialet på DOF's hjemmeside under 'Fagudvalg', herunder 'Bredde', og herunder 'Kampagnemateriale'

Rigtig god fornøjelse

http://www.dk-orientering.dk/bredde/breddemateriale.asp

De fremmødte journalister satte pris på at komme ud at lave andet end "pligtstof"

Ved afslutningen af dagens presseevent i Skørping på Hotel Comwell lærte jeg et nyt begreb - "pligtstof". Det var journalist Jørgen Skadhede fra Jyllands Posten, der i snakken om hvad sportsjournalister synes kan være spændende at skrive om, og hvad de skal skrive om.
Rigtigt gættet, fodbold, som fylder spalterne på sportssiderne den ene mandag efter den anden hører til i kategorien pligtstof, et stofområde journalisten skal skrive om.

De journalister, der i dag var mødt op, gav bestemt udtryk for, at dagens stof ikke hørte til under kategorien pligtstof. Tværtimod gav de udtryk for, at det var spændende at få en sådan opgave og spændende at få et indblik i vores idræt, orientering.

Som start på presseeventen fik journalisterne mulighed for at prøve et lille orienteringsløb på egen krop med påmonteret tracking endhed, så de bagefter kunne se, hvordan de havde løst opgaven. Både Jørgen Skadhede fra Jyllands Posten og Thomas fra Nordjyske Tidende tog imod tilbuddet - og de syntes, det var sjovt.
Under frokosten var der rig lejlighed til for løberne at få en mere uformel snak med journalisterne om sig selv, deres idræt og deres satsning.

Dagen sluttede af i mødelokalet, hvor først Johan Fegar fortalte om, hvilket gigant stæve et VM i orientering er. Jakob Ødum fortalte om landsholdets forberedelser og meddaljemålsætninger, og Signe Søes og Chris Terkelsen sluttede af med at fortælle om deres personlige forberedelser og målsætninger.

En vellykket dag sluttede med at de fremmødte journalister fik deres helt egne historier med lige bestemt de løbere, der kommer fra den klub, der ligger i avisens læserkreds.


Et par billeder fra skoven

Den gode stemning var taget med i skoven, hvor der blev tid til individuelle samtaler og interviews.

På billedet ser I fotografen Martin Damgaard fra Nordjyske medier gå tæt på Tue Lassen, fra U25-gruppen, mens Journalist Jens Hukjær, Nordjyske Stiftstidende og Trine Grauholm, Sporten Fyns Stiftstidende, er faldet i snak med Mikkel Lund og Christian Nielsen fra landsholdet.

Der er Presseevent igen fredag den 27. marts 2006 i forbindelse med Spring Cup for de Østdanske medier.

RSS Nyheder

feed-image RSS

DOF på Facebook

Sponsorer

Cowi
Trimtex
Sportident
Løberen
Silva
Klinik
Godik
Sportlyzer
Grafisktrykcenter

Organisationer og partnere

International Orienteering Federation
Team Danmark
Dansk Skole Idræt
Sport Event Denmark
DIF