Breddekampagnerne er de fleste steder ved at være afsluttede, og hvordan er det så gået?

I efteråret/vinter 2005/2006 var Preben Schmidt og jeg rundt i klubberne for at lægge op til breddekampagnerne i forbindelse med VM. Det var i 2006, der skulle gøres en indsats for at få nye medlemmer ind i klubberne. Det konkrete udbytte af besøgene var en handlingsplan for hver klub, hvor man havde besluttet hvad man ville gøre hen over 2006.

Nu er det tid til at gøre status og se hvor meget det egentlig har nyttet. Kan de betale sig at lave en kampagne? Når klubberne målsætningerne lokalt, og kommer vi op på de 1500 medlemmer, der er målsætningen for forbundet?

Mandag den 19. september var starten på den egentlige opfølgning. Der er udsendt en mail til alle klubformænd og breddefolk i klubberne, hvor de bedes om at besvare to spørgsmål:

1. Hvor mange nye medlemmer har I fået i klubben i år?
I skal ikke trække udmeldte fra.

2. Har I holdt en breddekampagne?

Der er indtil nu kommet svar fra 12 klubber, som i alt har fået 182 nye medlemmer. Topscoreren er Silkeborg OK, der har fået 60 nye medlemmer i 2006. Det er fantastisk godt gået af Silkeborg OK. En forøgelse af medlemstallet på 30%. Men andre klubber har også gjort det rigtig godt. Klubber, som ikke sædvanligvis får ret mange nye medlemmer, har fået en procentvis meget stor tilgang. I kan se oversigten over klubber på linket nedenfor. Oversigten udbygges i takt med at svarene kommer ind.

Opfølgningen på handlingsplanen og kampagnerne kommer også til at gå på fastholdelsen. Klubberne tilbydes derfor et besøg. Enten i form af et besøg hos klubben eller et samlet besøg hos de klubber, som findes i det lokale område. Målgruppen for besøget er breddefolkene i klubben/klubberne.

Der lægges op til at besøget kommer omkring følgende spørgsmål.

• Handlingsplanen – hvordan er det gået? Er målsætninger blevet indfriet?

• Hvordan gik breddekampagnen? Havde I overskud til det? Stod resultaterne mål med anstrengelserne? Hvad forventede de nye medlemmer?

• Hvordan fastholdes de nye medlemmer? Skal der en træner til? Skal der et koncept med fælles målsætninger om stævner til blandt den nye gruppe? Hvordan bliver de nye integreret i det sociale liv? Kan en vintercup være med til at sætte liv i lavsæsonen?

• Er der behov for uddannelse i klubben?

• Skoleorientering – hvad gøres der fremover?
• Godt idrætsmiljø for børn. Er det nu der skal ske noget på børn/unge-området?

Det er fortsat meget spændende at se hvor det ender, og de klubber der endnu ikke har svaret, opfordres til at svare hurtigst muligt.

http://bredde.do-f.dk/bredde/breddeopflg2006.pdf

DOF på Facebook

Sponsorer

Cowi
Trimtex
Sportident
Løberen
Silva
Klinik
Godik
Sportlyzer
Grafisktrykcenter

Organisationer og partnere

International Orienteering Federation
Team Danmark
Dansk Skole Idræt
Sport Event Denmark
DIF