Skip to main content

Medlemsrekruttering

Hvordan bliver I flere medlemmer i klubben, og hvad kan I gøre for at tage godt imod de nye, der viser interesse for orienteringssporten?

Find gode råd og inspiration her på siden.

De mange trin fra nysgerrig til nyt medlem

For de nye, der kommer og prøver orienteringsløb første gang, er der rigtig mange skridt at tage fra man første gang hører om o-løb til man melder sig ind i sin lokale klub.

Kunsten er at finde en måde, hvor klubben kan hjælpe de nye til at komme godt i gang og føle sig velkomne i fællesskabet.

Se videoen og hør udviklingskonsulent i DOF, Johanne Valbjørn Gydesen, beskrive nogle af de mange trin der er fra at opdage, hvad orienteringsløb er, til at melde sig ind i en klub – samt nogle generelle ting, man som klub kan gøre for at lette overgangene imellem disse trin.


Klubeksempel fra Holbæk OK

Vær synlige lokalt og skab et inkluderende klubmiljø

I denne video kan du høre Bjark fra Holbæk OK fortælle, hvad de gør i klubben for at tiltrække og tage godt imod nye medlemmer.

Det indebærer bl.a. aktiv og velovervejet brug af Facebook, et velfungerende tilmeldingssystem, personlig opfølgning med de nye og ikke mindst et godt klubmiljø, hvor alle starter træningen med at give hånd til hinanden.

Klubeksempel fra OK Syd

Få succes med en defineret målgruppe, rigelig information og personlig opfølgning

I videoen kan du høre OK Syd-medlem Johnni Perschke fortæller om de rekrutteringstiltag de har prøvet i klubben, hvad der har virket og hvorfor.

Det indebærer bl.a. et fokus på de yngre voksne og rigelig information på sociale medier - samt ikke mindst personlig opfølgning med de nye, der dukker op til klubbens træningsløb, som er spredt over større geografiske afstande.

Klubeksempel fra Horsens OK

Træning for voksne på alle niveauer

I Horsens OK har man haft succes med at etablere et træningshold for voksne sideløbende med klubbens ungdomstræning. Til voksentræningen lægges stor vægt på det sociale fællesskab og den enkeltes tekniske/sportslige udvikling. Træningen er et supplement til klubbens weekend-træningsløb, hvor man blot møder op og løber en bane.

Til voksentræningen er der dedikerede trænere, fælles opvarmning, mulighed for at blive skygget og efterfølgende eftersnak om vejvalg mm. Og så er der tilbud til løbere på alle niveauer - også nybegynderne.

Hør Elise og Rikke, to af trænerne på voksenholdet, fortælle om tiltaget og hvorfor det har været en succes, i videoen herunder.


Konkrete tips til en god velkomst

Sådan kan I "onboarde" nye medlemmer

"Onboarding" handler om at få nye til at blive, og føle sig som, en integreret del af et fællesskab.

I orienteringsløb kan man både være ny i klubben og ny i sporten - eller begge dele på en gang.

Men det kan være svært at være ny, og man vil have mange uafklarede spørgsmål.

Mere erfarne klubmedlemmer kan spille en afgørende rolle ved at få nye (potentielle) medlemmer til at føle sig velkomne, f.eks. ved at:

  • præsentere nye til træning, f.eks. ved en navnerunde
  • give de nye en makker/mentor/træningsbuddy, de kan stille spørgsmål til
  • involvere nye i klubarbejdet på et tidligt tidspunkt
  • sikre, at information om klubben og klubbens aktiviteter er opdaterede og let tilgængelige

Hør Mia Mulbjerg Silkjær, som er HR-udviklingskonsulent og også selv løber orienteringsløb, fortælle om, hvad man har brug for som ny i en orienteringsklub, i videoen herunder.

Du kan også hente præsentationen fra videoen herunder, og selv dykke ned i alle guldkornene om den gode velkomst.

Måske er der noget, I vil prøve af i klubben?


5 gode råd

Hvad er det vigtigt at være opmærksom på, hvis I gerne vil være flere medlemmer?

1. Definér et formål: Synlighed eller rekruttering?

En synlighedsaktivitet er en enkeltstående begivenhed, som bidrager til at øge lokalområdets kendskab til klubben.

Rekrutterende aktiviteter er forløb over flere gange, som har til formål at få flere medlemmer til klubben.

Det er en god idé at være bevidst om formålet og sætte sine succeskriterier derefter.

2. Kommunikér åbent og inviterende

En opdateret og indbydende hjemmeside er et rigtig godt udgangspunkt. Men det er også nødvendigt at reklamere for klubben og aktiviteterne andre steder. Det kan f.eks. være med målrettede Facebookannoncer, i lokale Facebookgrupper eller ved at få jeres aktivitet lagt på kalenderen på kommunens hjemmeside.

Opret en Facebookbegivenhed, som også kan blive vist på www.orienteringsløb.dk. Husk at gøre det tydeligt, at alle er velkomne, og vær eksplicitte om f.eks. mødested, tidspunkt og forudsætninger for at deltage.

3. Tilpas aktiviteter til målgruppen

Banernes sværhedsgrad skal selvfølgelig passe til de fremmødtes niveau. Men mødestedet har også en betydning. Børnefamilier foretrækker nærhed og forudsigelighed, mens modne voksne måske er lettere at lokke til skiftende lokationer.

Måske kommer folk udelukkende for at prøve orientering. Men det kan også være, de søger et fællesskab, og i så fald kan det være en god idé med fælles intro, opvarmning og afslutning.

4. Indsaml kontaktoplysninger på deltagerne

Ved at sikre sig navn, alder og mailadresser på de interesserede, kan I nemmere kontakte dem senere med information om andre klubaktiviteter.

Indsamlingen af kontaktinformation kan enten foregå elektronisk ved tilmelding til aktiviteten, eller fysisk på stedet.

5. Husk at følge op

Opfølgning er helt afgørende for den gode rekruttering. Når I inviterer deltagerne til nye aktiviteter i klubben, føler de sig velkomne og vil måske også være mere tilbøjelige til at melde sig ind, når I spørger dem om det.

Det kan være en god idé at kontakte deltagerne umiddelbart efter afholdt aktivitet - gerne med en personlig henvendelse fra den, der tog imod dem.


Klubbernes tips til medlemsvækst

I denne video kan du se et sammenklip af et webinar fra 30/11-2022, hvor deltagerne deler deres erfaringer med at tage imod nye medlemmer i klubben.

Klubbernes tips handler bl.a. om, hvordan man kan bruge inviterende Facebookbegivenheder til at skabe synlighed om klubbens aktiviteter samt vigtigheden af at tænke langsigtet og være bevidst om, hvordan man “griber” de nye medlemmer.

O-løb Oles begynderrejse

Som ny i orienteringssporten er der rigtig mange ting at forholde sig til, især i de første år.

Det kan være en god idé at spørge hinanden i klubben om, hvordan I bedst muligt hjælper de nye medlemmer i gang. Hvem informerer f.eks. om mulighederne for at købe klubtøj, introducerer til at bruge O-service eller hjælper med at komme med ud til divisionsmatch?

"Oles begynderrejse" er et visuelt værktøj udarbejdet af DOF's klubudvalg, som viser nogle af de mange milepæle for nye klubmedlemmer.

Hvordan vil begynderrejsen se ud i lige netop din klub?


Tips til opstart og organisering

Børnetræning for de 3-12-årige

Det er sjovest at være flere i et klubfællesskab.

Men for de nye, der kommer og prøver orienteringsløb første gang, kan der være lang vej fra man første gang hører om o-løb, til man melder sig ind i den lokale klub.

Kunsten er at finde en måde, hvor klubben kan hjælpe de nye til at komme godt i gang og føle sig velkomne i fællesskabet.

Her finder du masser af gode eksempler og inspiration.

Gør jeres arrangementer grønnere

Bæredygtige stævner

I dansk orientering tager vi ansvar i den grønne omstilling og løsningen af klimakrisen.

Som arrangør af et orienteringsstævne kan du være med til at bidrage til den grønne dagsorden.

Har du f.eks. overvejet nogle tiltag inden for transport, forplejning og materialer, I kan afprøve til det næste stævne, klubben står for?

Ved at gøre få ting anderledes, kan vi gøre en forskel.