Skip to main content

Orienteringsløb.dk

Gør jeres aktiviteter synlige på orienteringsløb.dk

Spred informationen om jeres klubtræninger, træningsløb og åbne orienteringsløb til hele Danmark.

Besøg orienteringsløb.dk her

Orienteringsløb.dk er et site, der indhenter og samler løb, baseret på Facebookbegivenheder fra alle klubber, der har en side på Facebook og ønsker denne mulighed for at få vist deres begivenheder.

Når en klub har oprettet sig på Facebook med en side, registreret sig på Orienteringsløb.dk og oprettet en facebookbegivenhed for f.eks. et træningsløb, henter teknologien bag Orienteringsløb.dk automatisk begivenheden ind i en samlet oversigt over alle orienteringsløb i Danmark.

Der er nogle krav om korrekt opsætning af Facebookbegivenheden, der skal overholdes for, at den kan hentes ind på Orienteringsløb.dk. Hvordan man gør det korrekt, kan ses i videoen nedenfor.

Få dit løb vist på Orienteringsløb.dk:

Sådan sætter du Facebookbegivenheder rigtigt op


Sæt dit løb op manuelt på orienteringsløb.dk

Man kan også oprette sit arrangement manuelt på orienteringsløb.dk således:

  1. Åbn et faneblad i Orienteringsløb.dk (“ny begivenhed”) og en anden med den ønskede begivenhed normalt på facebook – men det kan også være på hjemmesiden.
  2. Og så er det stort set copy-paste af Navn, dato, foto, beskrivelse, mødested, facebook-event-id, længde/breddegrad.
  3. Hvis klubben har et foto på facebook, gemmes det og hentes fra en computer. Hvis der er ikke er noget foto, har systemet et standardfoto af en trærod med post.
  4. Har man glemt lokationsknappen på Facebook, åbnes et ekstra faneblad med osm.org, hvor man kan søge efter adressen eller skoven.
  5. Når man har placeret mødestedet præcist midt på kortet, kan man kopiere den sidste del af URL’en i osm.org og sætte ind.

Nu er løbet oprettet, og det kan ses på kortet over alle orienteringsløb, der er lagt ind.

Få dit løb til at se godt ud på Facebook

Her finder du en guide til, hvordan du kan finpudse din Facebook-begivenhed med en fængende overskrift, et godt coverbillede mm.

Få vist udvalgte løb på klubbens hjemmeside

Læs her, hvordan du indlejrer begivenheder fra orienteringsløb.dk på klubbens hjemmeside.

På den måde kan du få vist en liste med løb og træninger fra en eller flere udvalgte klubber.

Find inspiration til klubarbejdet

Bliv flere medlemmer

Det er sjovest at være flere i et klubfællesskab.

Men for de nye, der kommer og prøver orienteringsløb første gang, kan der være lang vej fra man første gang hører om o-løb, til man melder sig ind i den lokale klub.

Kunsten er at finde en måde, hvor klubben kan hjælpe de nye til at komme godt i gang og føle sig velkomne i fællesskabet.

Her finder du masser af gode eksempler og inspiration.

Læs mere om medlemsrekruttering

Gør jeres arrangementer grønnere

Bæredygtige stævner

I dansk orientering tager vi ansvar i den grønne omstilling og løsningen af klimakrisen.

Som arrangør af et orienteringsstævne kan du være med til at bidrage til den grønne dagsorden.

Har du f.eks. overvejet nogle tiltag inden for transport, forplejning og materialer, I kan afprøve til det næste stævne, klubben står for?

Ved at gøre få ting anderledes, kan vi gøre en forskel.

Læs mere om bæredygtige stævner

Læs mere: Orienteringsløb.dk

Bæredygtige stævner

Bæredygtige stævner

I dansk orientering tager vi ansvar i den grønne omstilling og løsningen af klimakrisen.

Derfor får du her på siden inspiration til, hvordan du som arrangør af et orienteringsstævne kan bidrage til den grønne dagsorden.

Tjekliste til mere bæredygtige stævner

Transport

  • Opfordrer I til brug af offentlig transport eller samkørsel?
  • Belønner I samkørsel, f.eks. med p-pladser nærmest stævnepladsen?

Affald

  • Giver I mulighed for affaldssortering og genanvendelse af affald?
  • Er affaldssorteringen nem, tilgængelig og gennemskuelig?

Materialer

  • Printes kort på FSC-certificeret papir?
  • Genbruger I materialer såsom skilte, afmærkning og plastlommer?

Forplejning

  • Opfordrer I til at bruge egne kopper/væskebeholdere frem for engangsplastikkrus?
  • Er der kødfri alternativer i kiosken?
  • Donerer I overskudsmad?

Energi

  • Bruger I batterier frem for generatorer som energikilder?
  • Bruger I solcelledrevne skærme til digital resultatformidling?

Læs mere og få tips til bæredygtige stævner i DIF's eventguide:

Guide til bæredygtige idrætsevents


Gode eksempler til inspiration

OK Pan, Horsens OK, Silkeborg OK, Viborg OK og Aarhus 1900 Orientering: Har søgt og fået tildelt midler til indkøb af batteridrevet powerstation, som skal erstatte den støjende og osende dieselgenerator på stævnepladsen. Klubberne deles om anlægget.

Amager OK: Koordinerer samkørsel i biler til udenbys stævner på baggrund af tilkendegivelser ved tilmelding i O-service.

FIF Hillerød: Opfordrer til at deltagerne medbringer egen kop på stævnepladsen til FIF Sommerweekend, hvor prisen på te/kaffe i så fald er lavere. Der var også gratis kaffe til chauffører af biler med mindst 4 passagerer.

Silkeborg OK: Gav biler med flere end 3 personer parkering tættest på stævnepladsen til Påskeløbene.

OK Syd: Fik produceret genanvendelige, foldbare drikkekopper til DM Hold, som løberne fik udleveret inden start. Disse erstattede engangsplastikkrus ved væskedepoterne.

Odense OK: Solgte vegetariske sandwiches i kiosken til DM sprintstafet. Der var stor efterspørgsel efter disse, som endte med at blive udsolgt.


Hvordan tackler vi transportudfordringen?

Biltransporten til og fra stævner og træning er en af orienteringssportens helt store kilder til CO2-udledning.

Derfor sætter vi fokus på samkørsel og øget tilgængelighed med kollektiv transport.

Hør mere og bliv inspireret i en video fra et tidligere afholdt webinar.

Se webinar (åbner i nyt vindue)


Registrér jeres grønne tiltag

Det er et vigtigt mål for Dansk Orienterings-Forbund at fremme den grønne dagsorden. Derfor vil vi også meget gerne kunne følge udviklingen i praksis.

Du kan hjælpe os ved at fortælle om de bæredygtige tiltag, I har gjort i klubben eller til et stævne, her:

Registrering af grønne tiltag

På forhånd tak!


Husk de 6 R'er:

  • REFUSE

    Spørg jer selv, om I virkelig har brug for det produkt.

  • REDUCE

    Hvordan kan I reducere brugen af ikke-bæredygtige løsninger?

  • REUSE

    Forsøg i videst muligt omfang at anvende genanvendelige produkter.

  • REPLACE

    Se efter mere bæredygtige alternativer på eksisterende løsninger.

  • RECYCLE

    Sørg for at det, der ikke bliver brugt, kan genanvendes.

  • REMIND

    Inspirér klubmedlemmer og interessenter til at tænke i bæredygtige alternativer.

Læs mere om bæredygtighed i orienteringssporten

Vil du vide mere om, hvordan Dansk Orienterings-Forbund tager ansvar for klimakrisen og arbejder for bæredygtighed i sporten?

Så besøg temasiden her:

Klima og bæredygtighed i dansk orientering

Find inspiration til klubarbejdet

Bliv flere medlemmer

Det er sjovest at være flere i et klubfællesskab.

Men for de nye, der kommer og prøver orienteringsløb første gang, kan der være lang vej fra man første gang hører om o-løb, til man melder sig ind i den lokale klub.

Kunsten er at finde en måde, hvor klubben kan hjælpe de nye til at komme godt i gang og føle sig velkomne i fællesskabet.

Her finder du masser af gode eksempler og inspiration.

Læs mere om medlemsrekruttering

Gør jeres arrangementer grønnere

Bæredygtige stævner

I dansk orientering tager vi ansvar i den grønne omstilling og løsningen af klimakrisen.

Som arrangør af et orienteringsstævne kan du være med til at bidrage til den grønne dagsorden.

Har du f.eks. overvejet nogle tiltag inden for transport, forplejning og materialer, I kan afprøve til det næste stævne, klubben står for?

Ved at gøre få ting anderledes, kan vi gøre en forskel.

Læs mere om bæredygtige stævner

Læs mere: Bæredygtige stævner

Skovtilladelse

Skovtilladelse på Naturstyrelsens arealer

Når man ønsker at afholde orienteringsløb, om det er træning eller konkurrence, i et skovområde under Naturstyrelsen, kræver det en skovtilladelse.

Alt efter hvilken aktivitet det drejer sig om, er der forskellige tilladelser, og her på siden kan du blive klogere på hele processen.

Få styr på reglerne for Naturstyrelsens arealer

Skal jeg have tilladelse til min aktivitet?

Mange aktiviteter på de statsejede naturområder kræver hverken tilladelse eller betaling. Det gælder uanset antallet af deltagere i arrangementet.

Du behøver ikke søge om tilladelse til fx en stilfærdig skovtur, der ikke indebærer afmærkninger eller brug af særligt udstyr. Og arrangementet må gerne annonceres offentligt.

Hvad angår orienteringsløb skal der i nogle tilfælde søges om tilladelse til afholdelse af orienteringsløb, i andre skal det blot meddeles. Dette er beskrevet nærmere i aftalen mellem Naturstyrelsen og Dansk Orienterings-Forbund.

Aftale med Naturstyrelsen

Dansk Orienterings-Forbund og Naturstyrelsen har indgået aftale om regler for løb, aktiviteter og arrangementer på Naturstyrelsens arealer.

Der skelnes i aftalen med Naturstyrelsen mellem meddelelsesløb og ansøgningsløb.

  • Meddelelsesløb er løb med et forventet deltagerantal under 150. Disse løb kræver ikke ansøgning, men skal meddeles skovdistriktet senest 3 uger før løbets afholdelse. Selvom man blot skal anmelde løbet, kan man ikke være sikker på at kunne afholde løbet, da der også er andre brugere, bl.a. andre orienteringsklubber. Det er derfor vigtigt at være ude i god tid.
  • Ansøgningsløb er orienteringsløb med mere end 150 deltagere. Der skal altid ansøges hos lokalenheden i Naturstyrelsens system for ansøgninger om aktivitet inden afholdelse af et ansøgningsløb. Ansøgninger foretages af den enkelte klub og gerne snarest muligt.

Aftalen med Naturstyrelsen indeholder desuden forskellige begrænsninger på antallet af løb i maj og juni, regler for midlertidige lukninger efter større løb samt forståelse for, at løbene kan have begrænsninger på deltagerantallet afhængig af forholdene i den konkrete skov.

Se hele aftalen mellem Dansk Orienterings-Forbund og Naturstyrelsen her:

Hent aftalen her

Sådan søger du om tilladelse

Er du i tvivl om, om dit arrangement kræver tilladelse, bør du kontakte Naturstyrelsens lokalenhed. For de fleste arrangementer kan du regne med hjælp til at finde egnede steder på Naturstyrelsens arealer samt tidspunkter.

Hvis du indsender en ansøgning om en aktivitet, vil du modtage svar med begrundelse for tilladelse eller afslag. I vurderingen af om du kan få tilladelse, indgår hensynet til andre skovgæster, beskyttelse af skovens dyr, fredninger m.v. Hvis du får afslag, vil der være en begrundelse herfor. Du skal søge senest 14 dage før aktiviteten, men gerne før.

Søg om tilladelse

På Naturstyrelsens hjemmeside finder du en fuld liste med eksempler på aktiviteter, der kan kræve tilladelse.

Det kan ved ansøgning om tilladelse til orienteringsaktivitet være en fordel at have sat sig ind i jagttider samt de danske fugles yngletider.

Jagttider

Der findes cirka 50 pattedyrarter og cirka 300 fuglearter i Danmark. hvoraf hovedparten ikke må jages. På resten er der fastsat jagttid. Læs mere på  Miljøstyrelsens hjemmeside eller via Danmarks Jægerforbund.

Yngletider

Danske fugles yngle og forårstræktider, blev efter bestilling af Miljøstyrelsen, opdateret i 2018. Dette kan der læses mere om her. Derudover kan der findes forskelligt information på Dansk Ornitologisk Forenings hjemmeside.

Andre links

Natura 2000, Miljøstyrelsen

Vildtforvaltningsrådet

Jagt i statsskovene

Få styr på hvilke tilladelser, der er relevante for arrangører af orienteringsaktiviteter

Tilladelser til orienteringsløb og stævner

Afmærkning, orienteringsløb mv. - relevant for postudsætning
Afmærkning, opsætning af poster m.v. kræver tilladelse fra Naturstyrelsen. Alle poster skal være afmærkede med tydelige kontaktoplysninger. For orienteringsløb indenfor aftalen mellem Dansk Orienteringsforbund og Naturstyrelsen følges aftalens regler.

Hvis du anvender materiale, som forekommer naturligt på stedet eller naturligt forsvinder i løbet af få dage, så skal du ikke have tilladelse. Materialet må kun bestå af materialer, som nedbrydes let (f.eks. karton og sejlgarn). Du må ikke bruge søm, plaststrimler, metal, maling o. lign. Posterne mv. skal dog være tydeligt mærkede med arrangørens navn (f.eks. organisation og afdeling) samt dato for arrangementet.

Naturstyrelsens medarbejdere har ret til når som helst at fjerne poster, der ikke er afmærkede.

Lyd og lys - relevant for planlægning af stævneplads
For ikke at genere andre brugere, dyr og fugle skal Naturstyrelsen altid give sin tilladelse, hvis du vil udvise støjende adfærd, fx ved at benytte radio, musikapparater, højtalere, musikinstrumenter o. lign. på støjende måde, eller hvis du vil bruge projektører eller andet stærkt lys.

Nataktiviteter - relevant for arrangører af natløb
Aktiviteter, som kræver tilladelse om dagen, kræver også tilladelse om natten, dvs. mellem solnedgang og kl. 6.

Sportsarrangementer og stævner mv. - relevant for arrangører af træningsløb og konkurrencer
Sportsarrangementer kræver altid tilladelse. For at der er tale om et sportsarrangement skal både forståelsen af ”sport” og ”arrangement” være opfyldt. Sport omfatter fysiske aktiviteter af et vist omgang, som er bevidste, målrettede, planlagte, strukturerede; aktiviteterne udøves indenfor faste regler, altid med et element af konkurrence og ofte med brug af særligt udstyr eller redskaber.

Kendetegnende for et arrangement er, at det skal være organiseret eller planlagt, idet almindelige forsamlinger ikke kræver tilladelser. Desuden skal et arrangement have en entydig og identificerbar ansvarlig arrangør, der er over 18 år.

En begivenhed på sociale medier med alene en opfordring til at deltage anses ikke for at være et arrangement.

Hjælp til arrangementer

Hvis du ønsker hjælp til dit arrangement, kan du kontakte Naturstyrelsens lokale enhed - gerne senest en måned før arrangementet.

Find din lokale enhed

Find inspiration til klubarbejdet

Bliv flere medlemmer

Det er sjovest at være flere i et klubfællesskab.

Men for de nye, der kommer og prøver orienteringsløb første gang, kan der være lang vej fra man første gang hører om o-løb, til man melder sig ind i den lokale klub.

Kunsten er at finde en måde, hvor klubben kan hjælpe de nye til at komme godt i gang og føle sig velkomne i fællesskabet.

Her finder du masser af gode eksempler og inspiration.

Læs mere om medlemsrekruttering

Gør jeres arrangementer grønnere

Bæredygtige stævner

I dansk orientering tager vi ansvar i den grønne omstilling og løsningen af klimakrisen.

Som arrangør af et orienteringsstævne kan du være med til at bidrage til den grønne dagsorden.

Har du f.eks. overvejet nogle tiltag inden for transport, forplejning og materialer, I kan afprøve til det næste stævne, klubben står for?

Ved at gøre få ting anderledes, kan vi gøre en forskel.

Læs mere om bæredygtige stævner

Læs mere: Skovtilladelse

Webinarer

Webinarer

DOF afholder jævnligt online webinarer med fokus på at erfaringsudveksle og videndele mellem klubberne.

Emnerne dækker vidt og bredt, og der har f.eks. været afholdt webinarer om skovadgang, medlemsrekruttering, stævner, skole-OL og børnetræning.

Se planen for de kommende webinarer herunder, hvor du også kan gense dele af allerede afholdte webinarer.

Tilmelding til webinarerne foregår i O-service.

På et webinar vil der oftest være 1-2 oplægsholdere, som har erfaring med eller viden om det område, webinaret handler om. Det kan både være frivillige i DOF’s klubber eller eksperter udefra. Efter oplæggene vil der være mulighed for diskussion og erfaringsudveksling.

Webinaret afholdes online via Microsoft Teams en hverdagsaften kl. 20.00-21.30.

Du kan deltage i et webinar ved at åbne linket til Microsoft Teams i webinarplanen herunder.

Tilmeld dig webinarerne via O-service. Tilmelding er dog ikke nødvendig for at deltage.

Kommende webinarer

Den gode ungdomstræning

Onsdag d. 5. februar 2025 kl. 20:00 - 21:30

Udfordringen i alle klubber er bredden af løbernes færdigheder. Nogle har måske løbet i mange år, andre er lige begyndt. Nogle er næsten færdigudviklet og fysisk stærke, mens andre stadig er små og spinkle. Endelig er der ikke mindst forskellen på den kognitive udvikling. Alt dette skal ungdomstræningen kunne rumme.

Der er masser af tips og tricks at hente til dette i TBU-bogen - men bliver den brugt?

Der vil på webinaret være 3-4 oplæg fra forskellige klubber. Oplæggene handler om, hvad der er den gode træning i netop denne klub, og hvad man gør for at få alle med.

Efter oplæggene er der fri dialog og erfaringsudveksling om, hvordan vi laver god ungdomstræning med alle de forskelligheder, der er i forhold til udøverens kunnen, men også klubbernes muligheder.

Deltag i webinaret her (åbner i Microsoft Teams)

Kunne du tænke dig mere inspiration til klubbens træning af børn og unge? Så tjek DOF's temaside med videoer fra tidligere webinar, hvor andre klubber deler deres erfaringer.

Bliv klar til Find Vej Dagen 2025

Tirsdag d. 25. februar 2025 kl. 20:00 - 21:30

Dansk Orienterings-Forbunds årlige synlighedskampagne, Find Vej Dagen, bliver i år afholdt lørdag d. 26. april. Her inviterer vi danskerne til at komme ud i foråret og prøve at finde vej på Find vej-ruter med faste orienteringsposter i hele landet.

Klubber kan være med i Find Vej Dagen ved at afholde aktiviteter, hvor nye, der er interesserede i orientering, kan komme og prøve en tur på nogle af klubbens faste Find vej-poster. Det er en oplagt mulighed for at vise klubben og sporten frem til nye i lokalområdet.

Skal din klub være med eller er det noget, I overvejer? Så kom med på webinar og hør mere om konceptet og få svar på jeres spørgsmål. Vi vil også høre om erfaringerne fra nogle af de klubber, der var med i kampagnen sidste år.

Deltag i webinaret her (åbner i Microsoft Teams)

Læs mere om konceptet for Find Vej Dagen 2025 her.

Få yderligere inspiration til at skabe synlighed om klubbens aktiviteter her.

Tidligere webinarer

Webinarer 2024

Klik på den enkelte titel for at gense dele af webinaret.

8. januar: Det gode stævne

10. januar 2024: Naturvenlig banelægning

25. januar 2024: Den gode hjemmeside

29. januar 2024: Bliv klar til Find vej-dagen 2024

4. marts 2024: Introkursus til Condes

11. marts 2024: Den gode velkomst til Find vej-dagen

18. marts 2024: Grøn Idræt - hvordan tackler vi transportudfordringen?

10. september 2024: De store fortællinger og kommunikation i dansk orientering

23. september 2024: Den gode divisionsmatch

28. oktober 2024: Udvikling af Find vej i Danmark

Webinarer 2023

Klik på den enkelte titel for at gense dele af webinaret.

4. januar 2023: Bæredygtige stævner

19. januar 2023: Stævneledelse og reglement

7. februar 2023: Stævner for alle?

22. marts 2023: Opstart af minitræning for børn

27. marts 2023: Introduktion til O-service

13. april 2023: Gør klubben forårsklar til nye medlemmer

17. april 2023: Klimaworkshop for unge

26. april 2023: Etablering og drift af Find vej-projekter

8. maj 2023: Skole-OL

15. maj 2023: Adgang til private skove

11. september 2023: Nye stævneformater for børn og unge

25. september 2023: Fra skole til klub

12. oktober 2023: Grøn idræt

14. november 2023: Den gode velkomst - koden til medlemsvækst?

4. december 2023: Talentarbejde i klubben

Webinarer 2022

Klik på det enkelte webinar for at gense dele af webinaret.

6. april 2022: Find Vej Dage #1 - Få inspiration til den gode medlemsrekruttering

4. maj 2022: Find Vej Dage #2 - Vi bygger videre på de gode idéer og sparrer på tværs

11. maj 2022: Fra minitræning til børnetræning - med Silkeborg OK

8. juni 2022: Inspiration til ungdomstræning i klubben - med OK Sorø

31. august 2022: Hvad kan du bruge din kommune til? - med FIF Hillerød

26. oktober 2022: Inspiration til vintertræning for børn og unge - med OK Snab

16. november 2022: Bliv klogere på skovadgang og zoner i skoven - med Naturstyrelsen

30. november 2022: Synlighed og rekruttering - hvad lærte vi af Find Vej Dagene 2022?

Idéer til webinar-temaer modtages gerne

Er du nysgerrig på, hvordan andre klubber griber en bestemt problemstilling an?

Vil du gerne vide mere om et særligt emne af relevans for orienteringssporten?

Eller måske har du selv nogle gode erfaringer, du gerne vil dele med andre?

Skriv til:

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Læs mere: Webinarer

Træning af børn og unge

Træning af børn og unge

Find inspiration til klubbens arbejde med at skabe gode orienteringsaktiviteter for børn og unge.

For dig, der arbejder med træning af børn og unge

Inspiration til vintertræningen

Hør et glimrende eksempel på en klub, der har tilrettelagt god træning for børn og unge i de mørke måneder.

Læs mere

Talentarbejde i klubben

Hør Landstræner og forfatter af TBU-bogen Tue Lassen fortælle, hvad det er godt at have for øje i talentarbejde i klubben.

Læs mere

Opstart og organisering af børnetræning

Find inspiration til klubbens arbejde med orienteringsaktiviteter for børn i alderen 4 - ca. 12 år.

Læs mere

Ungdomstræning efter TBU-konceptet

Find inspiration til, hvordan du kan tilrettelægge ungdomstræning for de 13-16 årige efter DOF's koncept for TBU (træning af børn og unge).

Læs mere

TBU øvelseskataloget

Find et stort udvalg af øvelser til børn og unge orienteringsløbere.

TBU ØVELSESKATALOGET

Læs mere: Træning af børn og unge

Klubudvikling

Klubudvikling

Er du en af dem, der er med til at drive klubben fremad?

Her på siden finder du inspiration, vejledning og gode råd om alt fra, hvordan I kan tiltrække flere medlemmer, til hvilke puljer og fonde I kan søge til jeres næste projekt.

For klubfrivillige

Bliv flere medlemmer

Find inspiration og gode råd til, hvordan I kan styrke arbejdet med at blive flere og tage godt imod de nye i klubben.

Læs mere

Klubtræning

Find inspiration til at tilrettelægge klubtræning, som styrker det sociale klubliv og kan rumme løbere på forskellige niveauer.

Læs mere

Træning af børn og unge

Find inspiration til at tilbyde god orienteringstræning for børn og unge året rundt.

Læs mere

Frivillighed

Find værktøjer til, hvordan I kan styrke frivilligheden i klubben, så flere medlemmer har lyst til at give en hånd med.

Læs mere

Puljer og fonde

Find en oversigt over, hvilke puljer og fonde, der kan være relevante at søge til jeres næste aktiviteter, projekt eller udstyr.

Læs mere

Kommunikation

Find gode råd til, hvordan du kan sprede budskabet om klubbens aktiviteter og få flere deltagere.

Læs mere

Synlighed

Find inspiration til aktiviteter, der kan øge klubbens synlighed lokalt, så flere kommer til at kende klubben.

Læs mere

Kommunesamarbejde

Hør gode eksempler på, hvordan du kan styrke klubben gennem et gensidigt samarbejde med kommunen.

Læs mere

Fra skole til klub

Find gode råd til, hvordan du kan introducere flere børn og unge til orientering gennem skolesamarbejder.

Læs mere

Online kursus i foreningsudvikling

Tag et gratis, online kursus i foreningsudvikling v. Danmarks Idrætsforbund.

Læs mere

Læs mere: Klubudvikling

Ny i sporten

Ny i sporten

Er du ny eller nyere deltager i orienteringssporten, eller vil du gerne være det?

Her på siden finder du inspiration, vejledning og gode råd.

For dig, der er ny i sporten

Kom godt i gang: Lær at finde vej

Find information og henvisninger, der kan få dig godt i gang med orientering. Læs f.eks. om de forskellige signaturer på kortet.

Læs mere

Intro til stævner

Bliv klædt godt på til at deltage i større løb og stævner.

Læs mere

Løbstilmelding i O-service

Få et kort overblik over funktionerne i DOF's medlems- og tilmeldingssystem.

Læs mere

Øv dig hjemmefra: Bliv bedre til at finde vej

Find mere viden, øvelser og selv-instruktion.

Udstyr til orienteringsløb

Bliv klogere på, hvilket udstyr det kræver at komme i gang med orienteringsløb.

Læs mere

Udstyr til MTBO

Bliv klogere på, hvilket udstyr det kræver at komme i gang med mountainbikeorientering (MTBO).

Læs mere: Ny i sporten

Kort og baner

Kort og baner

Skal du lægge baner eller tegne kort?

Her på siden finder du vejledning og guides.

For banelæggere og korttegnere

Korttegning

Lær, hvordan du tegner et orienteringskort i programmet OCAD.

Læs mere

Banelægning - sådan gør du

Find vejledninger til banelægning og guides til, hvordan du bruger banelægningssoftwaren Condes.

Læs mere

Naturvenlig banelægning

Læs om, hvordan du lægger baner, som tager hensyn til dyre- og planteliv.

Læs mere

Læs mere: Kort og baner

Arrangør

Arrangør

Står du over for at skulle arrangere et større løb eller stævne?

Her på siden finder du inspiration, vejledning og gode råd.

For arrangører

Stævneledelse og reglement

Find gode råd til stævneledere, se en præsentation af DOF's gældende reglement og find inspiration til at gøre stævnerne indbydende for en bredere kreds.

Læs mere

Skovtilladelse

Hvornår skal man søge om tilladelse og hvordan?
Få styr på reglerne for skovtilladelse på Naturstyrelsens arealer.

Læs mere

Bæredygtige stævner

Find inspiration til at gøre løb og stævner grønnere.

Læs mere

Kommunikation

Find gode råd til, hvordan du kan sprede budskabet om dit stævne og få flere deltagere.

Læs mere

Orienteringsløb.dk

Læs om, hvordan du gør stævnet synligt på orienteringsløb.dk.

Læs mere

Læs mere: Arrangør