Skip to main content

Opstart og organisering af børnetræning

Den bedste vej til at få endnu flere børn og unge til at være aktive i naturen og dyrke orientering, er selvfølgelig flere tilbud i klubberne rettet mod denne aldersgruppe.

Men hvordan kommer man godt i gang, og hvordan tilrettelægger man tilbuddet bedst muligt?

Her på siden finder du inspiration til klubbens arbejde med orienteringsaktiviteter for børn i alderen 4 - ca. 12 år.

Gode råd til børnetræningen

1. Vælg en model for træningen

Børnetræning kan planlægges på to måder:

1. Sammen med klubbens øvrige træning. Fordelene ved denne model er: Et større træningsmiljø med mere liv; et nemt og trygt skifte fra børne- til ungdomstræning; forældre med flere børn skal kun afsætte én dag i ugen; og der er også et træningstilbud til far og mor.

2. Som et selvstændigt træningstilbud. Fordelene ved denne model er: Børnene vil kunne overlappe mellem børne- og ungdomstræning og i en periode deltage i begge dele. Børnene behøver ikke følge klubtræningen rundt i forskellige skove, men kan i stedet træne samme sted hver gang og på et fast tidspunkt f.eks. søndag formiddag, så det passer bedre ind i en travl børnefamilies hverdag.

2. Tilpas konceptet til børnefamiliernes behov

Træningen skal ikke kræve nogen som helst form for forudsætninger hos deltagerne - alle skal kunne møde op og være med fra dag 1.

Træningen bør afvikles i samme tidsrum, samme sted, hver uge, hele året. På den måde bliver træningen en fast del af den ugentlige rutine i familien, og det bliver nemt at koordinere.

Det er vigtigt, at børnene oplever succes fra dag 1. Der skal være fokus på mestring frem for præstation.

3. Træningens indhold

Træningen opbygges som en serie af små lege og bør tage ca. en time. Instruktionerne skal helst holdes på et minimum.

Genbrug lege: Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken hver gang. Hvis en leg fungerer rigtig godt, så genbrug den! Der er en vis tryghed hos børnene ved det kendte.

Tag gerne tid: SportIdent-tidstagningsudstyr motiverer og er spændende, og børnene synes det er sjovt at "bippe" posterne. Men læg fokus på, hvordan den enkelte forbedrer sig i stedet for at sammenligne med andre.

4. Få budskabet ud

Få noget volumen på træningerne ved at mobilisere så mange familier som muligt, både i opstarten men også sidenhen. I kan f.eks.:

  • Tjekke i O-service, om der allerede er medlemmer i aldersgruppen, og skrive en mail til deres forældre
  • Hænge flyers op i børnehaver og SFO'er
  • Bruge jeres netværk og invitér familier med via den gode, gammeldags mund-til-mund metode
  • Reklamere aktivt via Facebook med begivenheder, som deles i grupper og fra klubbens side, samt evt. også som betalte annoncer i lokalområdet

Find endnu flere gode råd samt cases fra klubberne i DOF's udgivelse "Sådan rekrutterer I børnefamilier og laver sjov børnetræning".


Et eksempel fra Odense Orienteringsklub

Mini-maxitræning for de 3-12 årige

For år tilbage opstartede man et nyt træningstilbud for børnefamilier i Odense Orienteringsklub: mini-maxitræning.

Konceptet lever i bedste velgående og har i en årrække tiltrukket og fastholdt nye familier til klubben.

Spørger man i klubben, er der flere forskellige ting, der har gjort mini-maxitræningen til en succes - blandt andet:

  • Udpegelsen af en koordinerende træner, som har det store overblik og håndterer til- og frameldinger
  • Mund-til-mund rekruttering
  • Involvering af forældrene, som deltager sammen med deres børn og skiftes til at tage boller og pålæg med til hygge i klubhuset efter træning

Hør Lisette Christensen fra Odense Orienteringsklub fortælle mere i videoen nedenfor:

"Vi har fundet ud af, at vi ikke skal opfinde den dybe tallerken hver søndag. Det må gerne være nøjagtig det samme man laver gang efter gang, for ungerne elsker bare, at de kan huske legene."

Her kan du høre Lisette give en nærmere beskrivelse af, hvad mini-maxitræningen går ud på og hvordan den er organiseret:


Fem tips til dig, der træner børn

Er du børnetræner, eller skal du til at være det?

Danmarks Idrætsforbund anbefaler, at du:

  1. Overvejer, hvem du er som træner
  2. Kender dine udøveres motivation
  3. Skaber plads til at eksperimentere
  4. Lægger vægt på et godt socialt miljø
  5. Kender dine udøveres forudsætninger

Tag på træneruddannelse og bliv certificeret børnetræner

DOF udbyder et kursus som Børnetræner bestående af 4 online moduler og en fysisk uddannelsesdag.

Kurset er både for dig, som ikke har prøvet at være træner før, eller som gerne vil blive endnu skarpere i trænergerningen.


Et eksempel fra Silkeborg Orienteringsklub

Fastholdelse af børn fra mini- til børnetræning

Hør Gry Rosenkilde Christensen, som er børnetræner i Silkeborg OK, fortælle om klubbens børnetræning og om, hvordan de i Silkeborg OK arbejder med at "fastholde" løberne fra minitræning (4-8 år) og videre til børnetræning (9-12 år).

Find masser af konkrete øvelser til jeres træning

I DOF's øvelseskatalog Træning af Børn og Unge Orienteringsløbere (TBU) finder du et stort udvalg af øvelser til børn og unge orienteringsløbere.

Øvelserne er grundigt beskrevet og illustreret med billeder eller video, så du nemt kan lave den helt rigtige træning til den gruppe børn eller unge, du arbejder med.


Find inspiration til klubarbejdet

Bliv flere medlemmer

Det er sjovest at være flere i et klubfællesskab.

Men for de nye, der kommer og prøver orienteringsløb første gang, kan der være lang vej fra man første gang hører om o-løb, til man melder sig ind i den lokale klub.

Kunsten er at finde en måde, hvor klubben kan hjælpe de nye til at komme godt i gang og føle sig velkomne i fællesskabet.

Her finder du masser af gode eksempler og inspiration.

Gør jeres arrangementer grønnere

Bæredygtige stævner

I dansk orientering tager vi ansvar i den grønne omstilling og løsningen af klimakrisen.

Som arrangør af et orienteringsstævne kan du være med til at bidrage til den grønne dagsorden.

Har du f.eks. overvejet nogle tiltag inden for transport, forplejning og materialer, I kan afprøve til det næste stævne, klubben står for?

Ved at gøre få ting anderledes, kan vi gøre en forskel.