O-Track er landet - vind GPS-ure i klubkonkurrence
DOF's nye GPS-tjeneste O-Track bliver officielt taget i brug i dag - d. 1. marts, efter at en lang række klubber har testet løs i flere måneder.
O-Track gør det let at tracke og gense sine orienteringsaktiviteter. Med få klik kan klubber lægge alt fra Find vej-kort og klubtræninger til danmarksmesterskaber med flere hundrede deltagere ud til tracking og analyse.
Universet kan både nås fra mobiltelefoner og tablets, hvor der foreløbigt kan hentes en app til Android-modeller (iOS kommer til i løbet af kort tid), og via hjemmesiden www.o-track.dk. På den måde kan man både bruge telefonen eller et GPS-ur til at tracke sit spor, og bagefter dele med de øvrige deltagere.
Tryg løsning for begyndere
Appen har funktioner, der gør den særlig relevant for nye i orienteringssporten: Man finder let det nærmeste Find vej-projekt og vælger en bane, der passer til ens niveau. Herefter finder man vej via kortet, der vises med poster direkte på telefonskærmen. Når posten er fundet, kan dens bogstavkode indtastes, og appen giver en melding om koden er korrekt.
Og det er muligt at få vist sin position med en rød prik undervejs, så man aldrig farer vild og får en dårlig oplevelse til at begynde med. Bagefter er det nemt at få vist alle spor fra den pågældende bane og sammenligne sine vejvalg.
Track træninger og konkurrencer
For de mere rutinerede orienteringsløbere giver O-Track mulighed for at bruge GPS-teknologi til almindelige træninger i hverdagen - og hurtigt kunne sammenligne og analysere vejvalg med klubkammeraterne til eftersnakken. Alle konkurrenceløb kan også let lægges op, så deltagerne kan blive klogere på, hvor de vigtige sekunder blev vundet eller tabt.
O-Track bliver forhåbentlig en del af klubbernes værktøjer - både når det handler om at give grønne orienterere en tryg start via et medie, de kender, og når garvede løbere skal have endnu mere udbytte af aktiviteterne i klubben. O-Track er udviklet i samarbejde med TracTrac og støttet af Nordea-fonden.
Sådan gør du
Man kan både oprette sig som bruger på hjemmesiden www.o-track.dk og via appen. Det er også muligt at logge ind via ens Facebook- eller Googlekonto. Herefter får man mulighed for at lægge sine GPS-spor ind under aktuelle events eller permanente Find vej-baner - og sammenligne sit eget spor med de andre deltagere på banerne.
Man behøver ikke at oprette en O-Track-profil, hvis man blot vil se andres spor.
Klubberne skal vælge en eller flere klubadministratorer, der får rettigheder til at oprette træninger, konkurrencer og Find vej-projekter i O-Track. Det foregår via medlemmets almindelige O-Track-profil, der bliver tildelt flere rettigheder. Kontakt DOF's sekretariat på mail (
Kortene, der lægges ind i O-Track, skal være georefererede - og eksporteres som en KMZ-fil i banelægningsprogrammet Condes. Besøg www.o-track.dk for en mere detaljeret guide til kort.
Der findes naturligvis også guides til brugeroprettelse, brug af O-Track og apps på O-Tracks hjemmeside
Klubkonkurrence med GPS-ure som præmie
For at give O-Track den bedst mulige start og komme så mange som muligt til gavn fra begyndelsen, afholder DOF en introkonkurrence med flotte præmier.
I de første tre måneder efter lanceringen af O-Track, er der hver måned et GPS-ur på højkant til den mest aktive klub.
Der tildeles point efter følgende kriterier:
- et uploadet Find vej-projekt giver 20 point
- hvert eneste GPS-track på klubbens aktiviteter (både Find vej i DK og træninger/konkurrencer) giver ét point
Det samlede pointantal divideres med antallet af medlemmer i de enkelte klubber, så mindre klubber også har mulighed for at komme til tops.
Det er DOF's sekretariat, der forestår optællingen af point og løbende offentliggør de månedlige vindere (marts, april og maj) på DOF's hjemmeside og Facebookside.