Kom i gang med MTBO!
Søger du afveksling i træningen, så kom op på jernhesten og træd i pedalerne. Det har løbere altid gjort, også for at spare på belastningen af kroppen. At løbe bliver mange gange sjovere med et kort i hånden, og sådan er det også på cyklen. Så du har ingen undskyldning for ikke at komme ud og prøve MTBO. Hvis du er i tvivl om, hvordan du kommer i gang, så kan du blive klogere her!
Af Klaus Olsen
MTBO foregår på cykel, men ikke nødvendigvis på en mountainbike. Hvis man tænker på hurtighed er en MTB dog en fordel med de brede dæk og mange gear, men fornøjelsen kan man sagtens få på en almindelig cykel, så der er ingen undskyldning for ikke at komme i gang.
Hvad er MTB-orientering
MTBO er en disciplin, hvor man kombinerer orienteringsmomentet med at cykle. Det gælder derfor om at finde den hurtigste vej til posterne og samtidigt holde høj fart på cyklen. Man må kun køre på de veje og stier, som er markeret på kortet. Kortet er enkelt, så MTBO kan køres af alle, der har en cykel uden egentlig forberedelse og træning. Det er ikke tilladt at forlade sin cykel under løbet. Posterne er altid placeret på stier, så orienteringsmomentet er at finde den hurtigste vej/sti mellem posterne, men der er meget, der skal tages hensyn til. Det ligner sprintorientering en del.
Kortet
Kortet er et omarbejdet O-kort, hvor der er taget hensyn til, at man kun må cykle på de stier, der er på kortet. Derfor er stierne fremhævet, og irrelevante signaturer nedtonet eller fjernet. Veje og stier er det eneste, der er sort på kortet. Når man cykler, er det vigtigt, at man ved, hvor hurtigt man kan køre på stierne. Der er 4 forskellige kategorier:
Hver af disse 4 kategorier er delt i to, hvilket angiver, om stierne er 1,5 meter brede eller mindre. Det ses af stregernes tykkelse.
Udover de sorte streger, som angiver stier, er der et par få andre områder, hvor det er tilladt at cykle:
- Orange områder. Det er som regel græs.
- Orange streger. Det er normalt græsstier.
- Sortprikkede områder. Det er områder, hvor det ikke er muligt at tegne stier, da der er cyklet overalt.
Der findes også nogle lilla angivelser på kortet:
- Streg på tværs af stien betyder en forhindring, hvor du må af cyklen, det er mest et væltet træ, men kan også være en stejl trappe.
- Et kryds over en sti betyder, at man ikke må cykle der. Det kan også være en zigzaglinje.
- En lille pil betyder, at stien er ensrettet i pilens retning, så man må ikke cykle den modsatte vej. Bruges på etablerede smalle MTB-spor.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at hugninger og utydelige stier ikke er med på kortet, og så må man selvfølgelig ikke cykle på dem. Vækstgrænser er ikke indtegnet på kortet, da de kan forveksles med de dårligste stier. Der er kun én grøn farve på kortet, og den angiver gennemsigtighed, og ikke som på et O-kort gennemløbeligheden.
Du får ikke udleveret løse postbeskrivelser, ja, der er simpelthen ikke postbeskrivelser, da alle poster er ved en sti. Kontrolnummeret er trykt på kortet ved siden af postnummeret. Post 13 kunne se sådan ud: 13 (142), hvor 142 er kontrolnummeret.
Udstyret
Som jeg har skrevet ovenfor, kan en almindelig cykel anvendes, men en MTB er bedre med sine bredere dæk og flere gear. Og det er nu lettere og sjovere på en MTB. Det er også nødvendigt at anskaffe sig en cykelhjelm. Ingen cykelhjelm – ingen start.
Du vil også have stor glæde af en kortholder, der er fastgjort til styret – så kan du cykle og læse kort samtidigt og have begge hænder på styret. Der er mange klubber, der udlåner kortholdere.
Der skal også tænkes på transport af cyklen til stævnepladsen, enten ved at have den inde i bilen eller monteret på en cykelholder på bilen.
Foto: OK Syd.
MTBO i praksis
Det vigtigste er at se på stiernes beskaffenhed, men der er også kurver på kortet, og det kan være tungt at køre op ad bakke – jo lettere din cykel er, jo lettere kommer du op. Flere gear giver også mulighed for at tilpasse gearet til dig og bakken.
Det er ikke sikkert, at det korteste vejvalg er det hurtigste. Efterhånden får du en fornemmelse af, hvor hurtigt du kan cykle på de enkelte stikategorier og dermed planlægge dit vejvalg bedre efter det. Det betyder, at du kan køre store omveje, hvis vejen/stien er en god skovvej eller endnu bedre: en asfaltvej! Eller du kan undgå at køre over en bakke. Det tager tid at køre over en bakke, og det vinder du ikke tilbage ved nedkørslen.
Vælg ikke vejvalg med for mange vejsving – her bliver du nemlig nødt til at sætte farten ned.
Regler
De fleste regler er som til O-løb, men nogle er anderledes:
- Du må kun cykle på de veje og stier, der er på kortet. Er du kommet til at cykle ulovligt er det retur samme vej, indtil du er tilbage på en lovlig sti.
- Du må altså ikke cykle eller løbe med cyklen inde i terrænet. Nogle steder er der måske kun få meter mellem stier, men der er ikke noget med at tage en smutvej.
- Du skal altid være i forbindelse med din cykel – du må ikke forlade cyklen for lige at løbe op ad en stejl bakke for at få posten.
- Færdselsreglerne gælder også i skoven, så hold til højre og overhal venstre om. Giv signal ved overhaling.
- Ved møde med andre MTBO’ere på en smal sti, så skal den, der cykler op ad bakke, vige.
- Brug godkendt cykelhjelm og en virksom ringeklokke – obligatorisk.
- Sænk farten ved møde med andre gæster i skoven – de kan let blive forskrækkede over farten. Giv signal i god tid.
I nogle lande er reglerne anderledes.
Foto: Dansk Orienterings-Forbund.
Vil du vide mere?
Læs mere på DOF’s hjemmeside under punktet: ”Prøv orientering” og herefter: ”Hvad er MTBO?”.