- Af Erling Thisted
Nedenstående liste viser de aktuelle klub- og stafetsamarbejder.
Reglementet beskriver lovene for klub- og stafetsamarbejder således:
2.15 Klubsamarbejder
2.15.1
Generelt
Indtil 3 klubber kan indgå klubsamarbejde for sammen at stille fælles stafethold til danske stafetter eller stille et hold i divisionsturneringen. Samarbejdet vælger et fælles navn, der ikke må være en af de samarbejdende klubbers navne, men gerne en kombination heraf. Et samarbejde er bindende for et kalenderår ad gangen. Klubsamarbejder skal anmeldes til forbundet. Anmeldelsen skal indeholde oplysning om samarbejdets omfang og skal ske senest den 31. december for det kommende kalenderår. En liste over indgåede klubsamarbejder offentliggøres på forbundets hjemmeside med oplysninger om samarbejdets omfang.
2.15.2
Særlige regler for klubsamarbejder om stafetter
Et stafetsamarbejde kan indgås indenfor én eller flere af følgende 3 aldersgrupper:
Juniorer - Til og med D20 og H20
Seniorer - Fra og med D21 og H21 til og med D35 og H35
Masters - Fra og med D40 og H40
2.15.3
Fra og med D21 og H21 til og med D35 og H35
Et nystiftet klubsamarbejde placeres fra førstkommende kalenderårs start i den division i kredsen, som den højest placerede klub i samarbejdet deltog i den senest afviklede turnering.
Forlader en eller flere klub(ber) et klubsamarbejde, placeres den/de klub(ber) i klubsamarbejdet, der i den senest afviklede turnering har opnået færrest points, i den laveste division i kredsen; den/de bedst placerede klub(ber) i klubsamarbejdet fortsætter i den division, som klubsamarbejdet var placeret i ved ændringen eller opløsningen af samarbejdet. 13 Den eller de ledige pladser, der fremkommer i divisionerne ved stiftelse eller hel eller delvis opløsning af et klubsamarbejde, udfyldes ved oprykning af alle lavere rangerende hold i placeringsrækkefølge.
- Af Jakob Lind Tolborg
Er I en helt ny orienteringsklub eller en eksisterende idrætsforening, der udvider med orienteringsaktiviteter? I skal være meget velkomne i vores idræt og fællesskab.
På denne side har vi samlet de vigtigste informationer, som I skal vide for at ansøge om medlemskab af Dansk Orienterings-Forbund - og hvad der kommer til at ske efterfølgende.
Opret ny orienteringsklub
Vi har et forslag til vedtægter for en orienteringsklub, og DIF har tilsvarende forslag til vedtægter af mere generelt karakter. Hvis I tager udgangspunkt i dem og retter til efter behov, får I nemt styr på formalia.
Ansøg om medlemskab af DOF
Jeres udfyldte ansøgningsskema bliver behandlet af hovedbestyrelsen på førstkommende møde. De holder 4-5 møder om året.
Samtidig bør I gøre jer bekendte med:
O-Service er DOF’s medlemsdatabase og løbskalender
Når jeres ansøgning er godkendt, bliver jeres klub oprettet i O-service. Samtidig får I tilknyttet en konsulent, der hjælper jer i gang. Det vil typisk være en rutineret administrator for en anden klub i jeres landsdel.
Øst-, Syd- og Nordkredsen
Orienteringsklubberne er samlet i tre geografiske kredse, og når I bliver medlem af DOF, bliver I samtidig medlem af den relevante kreds.
Må vi komme på besøg?
Vi vil meget gerne lære jer at kende, så vi bedre kan hjælpe jer i gang. Lad os finde ud af, hvad I har mest behov for til at starte med, så sender vi den mest relevante konsulent ud til jer med ideer, kontakter og andet.
- Af Erling Thisted
Det kan i dag være svært for nye løbere at få overblik over, hvor man kan komme ud af løbe orienteringsløb, hvis man ikke er medlem af en klub.
Dansk Orienterings Forbund arbejder derfor i øjeblikket på at bygge en ny platform: Motionsorientering.dk. Målet er, at sitet går i luften i slutningen af 2020.
Platformen skal give løberne overblik over alle typer af orienteringsaktiviteter i DOF-regi som er åbne for nye løbere.
Det gælder både træningsløb, byorienteringsløb, motionsløb, trailløb, o-løbeskoler, familieorientering, MTB-orientering, etc.
Når sitet går i luften får alle klubber adgang til selv at lægge løb ind og redigere dem.
Motionsorientering.dk får den fordel, at deltagerne ikke behøver være medlemmer af en klub for at kunne se et løb. Dermed når den forhåbentlig ud til en masse nysgerrige motionister, der med platformen får et bedre overblik over orienteringsaktiviteter, der er oplagte for dem.
Målet er at sitet giver brugerne et geografisk og tidsmæssigt overblik over løb. Samtidigt vil det blive muligt at oprette et mail-abonnement på løb, så man fx hver uge får en oversigt over løb.
Mens sitet er under udarbejdelse vil det være muligt at se en oversigt over de løb, som klubberne opretter på Facebook i en simpel kronologisk listevisning.
Se mere på motionsorientering.dk
- Af Erling Thisted
Siden 1. januar 2019 kan stort set alle resultater fra danske orienteringsstævner findes i O-result, som du går til ved at klikke her.
Leder du efter resultater fra danmarksmesterskaberne gennem tiden, er de alle samlet her.
Tidligere resultater kan i de fleste tilfælde nås via arrangørklubbernes hjemmesider.
Foto: Camilla Bergmann/Allerød OK
- Af Helene Skovmand Filrup
Her kan du læse de ændrede regler for Klubsamarbejder.
2.15 Klubsamarbejder 2.15.1 Generelt Indtil 3 klubber kan indgå klubsamarbejde for sammen at stille fælles stafethold til danske stafetter eller stille et hold i divisionsturneringen. Samarbejdet vælger et fælles navn, der ikke må være en af de samarbejdende klubbers navne, men gerne en kombination heraf. Et samarbejde er bindende for et kalenderår ad gangen.
Klubsamarbejder skal anmeldes til forbundet. Anmeldelsen skal indeholde oplysning om samarbejdets omfang og skal ske senest den 31. december for det kommende kalenderår. En liste over indgåede klubsamarbejder offentliggøres på forbundets hjemmeside med oplysninger om samarbejdets omfang.
2.15.2 Særlige regler for klubsamarbejder om stafetter Et stafetsamarbejde kan indgås indenfor én eller flere af følgende 3 aldersgrupper:
|
||||||
2.15.3 Særlige regler for klubsamarbejder i divisionsturneringen Et nystiftet klubsamarbejde placeres fra førstkommende kalenderårs start i den division i kredsen, som den højest placerede klub i samarbejdet deltog i den senest afviklede turnering. Forlader en eller flere klub(ber) et klubsamarbejde, placeres den/de klub(ber) i klubsamarbejdet, der i den senest afviklede turnering har opnået færrest points, i den laveste division i kredsen; den/de bedst placerede klub(ber) i klubsamarbejdet fortsætter i den division, som klubsamarbejdet var placeret i ved ændringen eller opløsningen af samarbejdet. Den eller de ledige pladser, der fremkommer i divisionerne ved stiftelse eller hel eller delvis opløsning af et klubsamarbejde, udfyldes ved oprykning af alle lavere rangerende hold i placeringsrækkefølge. |
Underkategorier
Sydkredsen
Artikler vedr. Sydkredsen
O-service nyheder
-
27 mar, 2019
Få "nemme" link til jeres resultater
Når jeres arrangement er slut, resultater er lagt på O-Result (stræktider er automatisk… -
14 dec, 2018
En juleopdatering fra O-Service
Inden O-Service gruppen holder juleferie vil vi fejre højtiden med frigivelsen af et par… -
15 okt, 2018
Skal O-Service booke i din kalender?
Det er nu muligt at lade O-Service opdatere din kalender efterhånden som du… -
27 sep, 2018
O-Service på engelsk
For at hjælpe klubber med ikke dansktalende medlemmer samt at gøre O-Service mere… -
27 aug, 2018
O-Service gør det nu lettere at bruge…
Hvem kan jeg spørge om brugen af OCAD? Kan jeg bruge Divisionsmatchberegning sammen med… -
01 jul, 2018
O-Service - rettigheder
Rettigheder i O-Service og roller/funktioner i klubberne O-Service er nu opdateret med… -
18 feb, 2018
Har i styr på hvem der har adgang til…
Når EU’s Persondataforordning træder i kraft den 25/5-2018 er det et krav at klubberne… -
10 dec, 2017
Rejsenøgle
Har du oplevet ikke at kunne komme på O-Service fra udlandet, så er løsningen at få… -
09 dec, 2017
Divisionsresultater
Som arrangør af en divisionsmatch, kan du nu indtaste resultaterne af de enkelte matcher…
O-service teknik
-
18 dec, 2017
O-Service opdateringer vinter 17/18
O-Service har gennem en længere periode været under opdatering, disse opdateringer er… -
10 dec, 2017
O-Service virker ikke på ældre iDevice
Jeg har nu forsøgt med mange forskellige indstillinger m.v. for at få O-Service vist på…