Når EU’s Persondataforordning træder i kraft den 25/5-2018 er det et krav at klubberne har styr på hvilke persondata de har hvorhenne samt hvor de kommer fra og hvem de gives videre til.

For at kunne leve op til dette, har vi lavet nogle ændringer i O-Service, således at rettigheder og dermed adgang til de data der ligger i O-Service bedre kan styres og tildeles til de personer i klubber, der er behov for disse adgange.

Vi anbefaler at klubben foretager følgende:

  1. Log på O-Service med en bruger der er klubadministrator
  2. Under menupunktet ’Løber’ i toppen vælger du Administration
  3. I listen over alle medlemmerne klikker på du ’Admin’ således at listen sorteres efter dem der pt. har administrator adgang
  4. Vurder om disse medlemmer stadig skal have adgang til bl.a. persondata i O-Service
  5. Fjern administrative rettigheder fra de medlemmer der ikke længere har behov for dette, og tildel en af følgende rettigheder til de medlemmer der fremover skal have adgang til oplysninger om klubbens medlemmer. Pt. findes følgende rettigheder:
    1. Klubadministrator: Du kan rette i medlemmernes personlige oplysninger. Tildele og fratage administrative rettigheder for medlemmerne.
    2. Adgang til mail lister: Du kan hente mail lister til brug for kommunikation med medlemmerne
    3. Løbsarrangør: Du kan rette detaljer om klubbens løb, samt hente tilmeldinger for disse. Denne rettighed har også adgang til mail lister.
    4. Kortadministrator: Du kan vedligeholde oplysninger om klubbens kort

Vi arbejder stadig med at fintune disse roller, bl.a. overvejer vi om Klubadministrator yderligere skal opdeles således at der laves en rettighed der primært har adgang til regnskabsdelen af O-Service.

Tildel rettighederne nu, ud fra at færrest muligt skal have administrative rettigheder. O-Service vil løbende blive tilrettet således at de administrative adgangene i O-Service også afspejles i de funktioner som man har adgang til.

Brug de korrekte felter i O-Service

Under menupunktet ’Klubben’, ’Ret klub’ er det muligt at oprette tre valgfrie tekstfelter, således at klubspecifikke oplysninger kan registreres på det enkelte medlem, f.eks. hvilke nøgler et givent medlem har fået udleveret.

For at have styr på hvilke data der er registreret i O-Service, er det vigtigt at klubben bruger de faste felter i O-Service hvor der er mulighed for dette.

Det er bl.a. muligt, uden at bruge de valgfri tekstfelter, at registrere indmeldelsesdato og mobiltelefon for den enkelte medlem.

O-service nyheder

O-service teknik

O-service FAQ

Sponsorer

Cowi
Trimtex
Sportident
Løberen
Silva
Klinik
Godik
Sportlyzer
Grafisktrykcenter
MacUrth

Organisationer og partnere

Nordea-fonden
International Orienteering Federation
Team Danmark
Dansk Skole Idræt
Sport Event Denmark
Naturens Dag
DIF
Aktiv året rundt