Nyheder-alle

Kulturministeriet har åbnet for ansøgninger til kompensation for større idræts- og kulturarrangementer i perioden 1. september 2020 til udgangen af februar 2021.

Ordningen yder kompensation ved tab på grund af aflysning, udskydelse eller væsentlige ændringer af arrangementer med et forventet deltagerantal på over 350.

Betingelserne for at afvikle arrangementet skal være væsentligt ændret som følge af coronasituationen.

Der kan søges indtil fristen d. 31. august – og du kan læse mere om mulighederne her hos Slots- og Kulturstyrelsen.

Foto: Medaljeoverrækkelse ved DM Stafet 2017

Lørdag formiddag sparkede 16 hold gang i DOF’s nye stafetliga ved elitesprintstafetten på DTU Science-grunden syd for Hørsholm.

Stafetten gav både EM-løberne mulighed for at pudse formen af inden turen går til Schweiz i den kommende uge og understregede det stafetfokus, der er en del af elitearbejdet i de kommende år.

Du kan læse mere om tankerne bag stafetligaen her. 

Sprintstafetten bød på masser af vejvalgsorientering mellem bygningerne og satte løbernes evne til at holde hovedet koldt med konkurrerende hold om ørerne på prøve.

Allerede på førsteturen blev løberne godt spredt, da fire poster i et lille skovstykke drillede løberne. FIF Hillerøds andethold med Nicoline Klysner fik hurtigst styr på situationen og skiftede først alene i spidsen.

På andenturen overtog OK Snab (Linus Agervig Kristiansson) og FIF’s førstehold med Malte Kjær Hemmingsen føringen. Og FIF-holdet, der bestod af fire EM-løbere, trak fra på tredje- og fjerdeturen som hhv. Jacob Steinthal og Cecilie Klysner tog sig af.

Derfor lød føringen i mål på mere end tre minutter efter de fire stafetture. OK Pans førstehold løb ind på tredjepladsen ca. to minutter efter SNAB.

Der er links til resultater, stræktider og O-track på stævnets hjemmeside her.

Se videoen fra dagens løb, hvor sportschef Anders Hav Bachhausen fortæller mere om elitens stafetfokus. 

 

På Eliteklubforum 4/5 blev der nedsat et nyt eliteudvalg.

Udvalget skal arbejde med at implementere eliteplanen for hhv. orienteringsløb og MTBO. De kan læses her og her.

Der er nok at tage fat på, men de vigtigste områder er:

  • Relancering af ranglisten og genlancering af stafetligaen. Konkurrencerne skal gøres attraktive så flest mulige både landsholdsløbere og subelite har lyst og mulighed for at deltage.
  • Nye stævneformer i Eliteplanen kaldet Færdighedskonkurrencer. Vi skal finde nye måder at konkurrere på, måder der forhåbentlig kan være med til at motivere flere ungdomsløbere til at deltage i konkurrenceløb
  • MTBO skal integreres. MTBO udvalget er nedlagt og grenen skal nu indgå som en del af samtlige DOFs udvalg. På eliteniveau er MTBO eliten stærk og vi skal have fundet ud af, at få integreret grenen i elitearbejdet og optimeret i forhold til de snitflader der er.
  • Kommunikation og synlighed. Vi skal sikre vi kommunikerer i tide, og gøre eliten synlig, ikke kun internt, men også eksternt.

På repræsentantskabsmødet blev Carsten Lausten valgt som formand for udvalget. Eliteklubforum valgte udvalgets medlemmer, der nu består af:

  • Peter Reibert Hansen, Allerød - MTBO
  • Rasmus Ødum, OK Øst (valgt af Østkredsen) - Kontakt person til TC´erne
  • Kirsten Møller, Søllerød OK - Kontaktperson til B&U udvalget og for arbejdet med færdighedskonkurrencer.
  • Signe Søes, Silkeborg OK - Opfølgning på at udtagelseskriterierne overholdes, informationen internt samt at elitens informationer på hjemmesiden er til at finde rundt i og det der ligger er relevant.
  • Rasmus Djurhuus, OK Pan - Tovholder på arbejdet med udarbejdelse af ny rangliste og stafetliga.

Til at understøtte arbejdet blev der også nedsat nogle arbejdsgrupper til hhv. rangliste/stafetliga og færdighedskonkurrencerne.

Det er et stærkt hold vi har fået samlet, der er god opbakning fra klubberne og en god og konstruktiv stemning, så jeg ser meget frem til det kommende års arbejde.

Referat af mødet kan læses her.

Carsten Lausten, eliteudvalgsformand

Torsdag tog vi endnu et skridt mod mere normale tilstande i orienteringsidrætten, da forsamlingsgrænsen blev hævet til 75 personer for udendørs idræt. Indendøre steg det til 25.

Danmarks Idrætsforbund er fortsat i dialog om den mere præcise tolkning af de nye genåbningsvilkår, og derfor afventer DOF's Stævne og reglementudvalg også fortsat en afklaring, inden der eventuelt sker ændringer i DOF's tekniske retningslinjer af stævner. Derfor er de seneste retningslinjer fra oktober 2020 fortsat gældende. 

Heldigvis lykkes det for mange klubber at arrangere deciderede stævner i disse uger med de gældende restriktioner og mange hensyn, der skal tages. Det er positivt for alle medlemmer under DOF, at det lykkes at stable så mange aktiviteter og dermed tilbud på benene.

Du finder Stævne- og reglementudvalgets retningslinjer for afvikling af stævner under coronapandemien her.

Du finder Danmarks Idrætsforbunds særlige coronahjemmeside her.

Du finder myndighedernes oplysningsside om coronaregler her.

Screenshot 2021 05 06 13.55.21

D. 5. og 6. juni skal der løbes testløb om de danske pladser på skovdistancerne til sommeren VM, samt pladser til World Cup i Idre i august. Testløbene består af en mellemdistance og en langdistance i meget relevante terræner for de udfordringer, som møder atleterne til VM. Landsholdsledelsen ønsker, at alle med ambition og potentiale for at løbe sig på VM-holdet, stiller til start til testløbene i Tjekkiet.

Grundet indrejserestriktioner i Tjekkiet skal de tjekkiske arrangører have en samlet tilmelding fra danske løbere. Derfor skal alle, der vil løbe testløbene tilmelde sig på mail til sportschef Anders Hav Bachhausen, der efterfølgende laver en samlet tilmelding til de tjekkiske arrangører.

Læs invitationen til testløbene her. 

Efter testløbene udtages VM-holdet, der fortsætter på træningslejr i Tjekkiet i direkte forlængelse af løbene, mens resten af deltagerne rejser hjem. Det giver en potentiel logistisk udfordring, som landsholdsledelsen vil løse bedst muligt sammen med de danske deltagere.

I forbindelse med deltagelse i testløbene kan landsholdsledelsen være behjælpelig med logistikspørgsmål, og f.eks. pege på velegnet indkvartering mv. I tilfældet at DOF lægger ud for udgifter (f.eks. startafgifter og coronatests foretaget via arrangørerne), vil der blive afregnet direkte med deltagerne.

Tilmelding til Anders Hav Bachhausen så hurtigt som muligt på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. , og senest d. 17. maj 2021.

Landsholdsledelsen vil efter da kommunikere med deltagerne ang. logistik mv.

Læs udtagelseskriterierne her.

Underkategorier

Husk at referater fra forskellige møder (Kredsudvalg, Klubledermøder, Børn og Unge) ligger på hjemmesiden.

De ligger under Nordkredsens dokumenter. Her ligger også andre gode informationer.

Sponsorer

Trimtex
Løberen

Organisationer og partnere

International Orienteering Federation
Team Danmark
Dansk Skole Idræt
Sport Event Denmark
DIF