Skip to main content

Jakob Ødums O-løbsmanifest

| Administrator | Nyheder 2000

Fra landstrænerkandidaten Jakob Ødums klubkammerat i OK Øst, Michael Sommer har jeg fået følgende mail:

Fra landstrænerkandidaten Jakob Ødums klubkammerat i OK Øst, Michael Sommer har jeg fået følgende mail:

"Hej Søren

Jeg tror mange medlemmer af klubber under DOF og IOF(forhåbentlig!) vil finde Landstrænerkandidat Jakob Ødum's O-manifest ganske interessant.

Derfor en opfordring til at henvise til OK ØST's snakkehjørne og klikke sig ind op Jakob's indlæg.....på DOF nyhedsside

http://www.orientering.dk/ok-oest/ "

- det er hermed gjort, men for dem der ikke kan vente på et "klik mere" følger:

"Del 1.

1. At orienteringsløb bliver optaget på det olympiske program medfører ikke i sig selv større medie/sponsorinteresse. Eksempler på olympiske idrætter der ikke får nogen medie/sponsoropmærksomhed er mangfoldige. (Eksempelvis bueskydning, pistolsskydning, etc.). Medieinteressen, og dermed sponsorinteressen, vil kun indfinde sig hvis vi forstår at formidle sporten på en spændende måde.

2. Alle orienteringsløbs-discipliner, deriblandt parkorientering, er dårligt egnede som 'live'-publikums-sport, uanset antallet af publikumsposter og publikumsdelstræk. Ikke engang i forbindelse med orienteringsløbs-sportens flagskibe; O-ringen, Jukola, PWT eller VM, er der skabt en egentlig publikums-kultur.

3. Orienteringsløb handler om at finde vej på egen hånd i ukendt terræn. Vi bør til enhver tid tilstræbe, at vores internationale konkurrencer bliver afviklet sådan at vinderen bliver den udøver der er hurtigst til at finde vej, på egen hånd i ukendt terræn.

4. Hver gang vi indretter vores arrangementer efter at give et 'live'-publikum mulighed for at følge konkurrencen, giver vi køb på sportens idealer og kompromitterer sportens idé.

5. I bestræbelserne på at udbrede og synliggøre orienteringsløbs-sporten i flere lande er parkorienteringsløb en god idé.

6. I bestræbelserne på at promovere orienteringsløb som eliteidræt og medieidræt er parkorienteringsløb en dårlig idé.

7. Parkorienteringsløb er hverken mere eller mindre TV-egnet end orienteringsløbssportens oprindelige discipliner.

8. At tiltrække medie og sponsorinteresse kræver markedsføring. At tiltrække medie og sponsorinteresse gøres ikke ved at opfinde nye discipliner.

Del 2.

9. Orienteringsløb er en unik idræt som stiller udøveren over for tekniske og fysiske udfordringer som ikke findes i nogen anden idræt. I bestræbelserne på at promovere orienteringsløbssporten skal vi fokusere på det unikke.

10. Det som gør orienteringsløb interessant og spændende er ikke sekundstrider eller mand-mod-mand opgør.

11. Det som gør orienteringsløb interessant og spændende er hvad udøverne foretager sig fra start til mål, mens de finder vej på egen hånd i ukendt terræn.

12. Det er med dagens teknologi fuldt ud muligt at lave 'real-time'-tracking-system der viser hvad udøverne foretager sig mens de finder vej på egen hånd i ukendt terræn.

13. Hvis man kombinerer et tracking-system med et antal kameraer og kyndig kommentering har orienteringsløb alle muligheder for at blive en spændende TV- og internet-idræt, uden at vi kompromitterer sportens idé.

14. Orienteringsløb kan blive en olympisk idræt, uden at vi kompromitterer sportens idé.


Jakob Ødum, Lyngby 14/12 2000"